رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
وشوشة
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

سرطان في الرئة.. أحمد صيام يثير قلق جمهوره

أحمد صيام
أحمد صيام

أثار الفنان أحمد صيام، حالة من القلق بين صفوف محبيه، بعدما أعلن تفاصيل إصابته بالسرطان، وأكد انه لمس محبة كل من حوله وهذا ما ساعده في التعافي.

وعلق صيام قائلا: "كنت أدخن 6 علب سجائر يوميا، كنت شرها في التدخين وفي لحظة صحيت من النوم لقيت الدنيا مهزوزة صحيا وقتها خوفت وقررت ماشربش سجائر ورميت السجائر إللي عندي".

وأضاف خلال لقائه ببرنامج "الستات" الذي تقدمه مفيدة شيحة وسهير جودة بقناة "النهار": "بعد ما أقلعت عن التدخين بيوم واحد قررت أذهب للطبيب وأكشف وبعد عمل التحاليل والأشعة فجأة لقيته بيقولي عندك سرطان في الرئة".
 


وتابع: "ليا زوجة أخويا طبيبة قالت لي لازم ناخد عينة ونحلل ونمشي في طريق العلاج، قلت لها لا هنحلل ولا هنعمل ومتجبيش سيرة لحد وهنسيب الجثة مقفولة لغاية لما نسلمها لأصحابها وتاني يوم قالت لي فيه طبيب شاب زميلنا أخصائي جراحة قلب وصدر وهو بيحبك وعايزك تروح له العيادة تدردش معاه".

وأردف: "روحت للطبيب عيادته لقيته شاب أسمر لطيف، وعنده ابتسامة لطيفة جدا وقال لي بيقولوا علينا جزارين وأنا مش هقولك هندخل عمليات ونشيل الورم، الورم بتاعك على فص من الفصوص الثلاثة اللي في الرئة اليمين وإحنا هندخل نشيل الفص ده قلت له تمام نعمل العملية".

واختتم: "مراتي وقتها عرفت وزوجة أختي عرفت كل أقاربي، ولما اتقال لي عندك كانسر حسيت إني مضغوط وهقع، وبعد شوية قلت لنفسي إيه المشكلة أخاف من الموت علشان إيه وعيالي كانوا صغيرين قلت يا هل ترى أنا أحن عليهم من اللي أعطاهم ليا، روحت عملت الجراحة وأنا داخل العمليات كنت باضحك وأخدت كيماوي بعد الجراحة وكل 6 شهور بعمل فحص من سنة 2007".

تم نسخ الرابط