رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
وشوشة
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

عفاف شعيب لـ"وشوشة": عندي مبادئ وعمري ما اتباست ولا اتحضنت ولا لبست قميص نوم

عفاف شعيب
عفاف شعيب

حلت الفنانة الكبيرة عفاف شعيب، ضيفة في ندوة فنّية بموقع "وشوشة"، بحضور رئيس التحرير عمرو صحصاح، وتحدثت عن سر رفض والدها التحاقها بمعهد التمثيل.

وقالت عفاف شعيب في تصريح خاص لـ"وشوشة"، إن والدها رفض التحاقها بمعهد فنون مسرحية، ولكنها حققت حلمها بعد مساندة والدتها لها، واشترطت عليها بأن تكون ملتزمة.

وأضافت: قالتلي هدخلك المعهد بس تكوني ملتزمة ومحدش يضحك عليكي وأنا هقنع والدك، وفعلا التحقت بالمعهد وطلعت من ضمن 15 طالب من الأوائل.

وتابعت: وعملت بنصيحة والدتي فعلًا، بدليل كل الأفلام اللي عملتها محدش يمسكلي فيها غلطة، عمري ما اتباست ولا اتحضنت ولا لبست قميص نوم عريان والكلام دة.

واختتمت حديثها: وكملت في الوسط الفني بالمبادئ بتاعتي بفضل الله، إحنا كمان في وسط مش سهل والأضواء عليه كتير بتبين عيوبه وفي أوساط تانية كتير عيوبها أكتر وأصعب، على فكرة الوسط الفني مش كله تنازلات في ناس سمعتها كويسة ومحترمين، واللي قادر يتساهل بيعمل دة لكن في ناس محترمة.

وكانت آخر أعمال عفاف مسلسل محارب، والذي عُرض في شهر رمضان المنصرم، وتدور أحداثه في إطار اجتماعى تشويقى حول الشاب عزيز القادم من الصعيد، ويعيش مع أسرته فى القاهرة وتتغير حياته بعد وفاة والده، إذ يضطر للعمل لإعالة أسرته حتى يكتشف سرًا كبيرًا يغير مسار حياته.

مسلسل محارب من تأليف محمد سيد بشير وإخراج شيرين عادل وإنتاج أحمد السبكي، وبطولة حسن الرداد، وعدد كبير من الفنانين منهم: أحمد زاهر وماجد المصري وناهد السباعي ونرمين الفقي ومنة فضالي وعابد عناني وعفاف شعيب.

تم نسخ الرابط