رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

"إحنا معاك يا سبعبع".. نجوم الفن يدعمون شريف الدسوقى بعد عملية بتر ساقه‎

استيقظ الجميع صباح اليوم على خبر صادم بشأن الفنان شريف دسوقي، الشهير بـ"سبعبع" الذي اجرى عملية بتر ساقه بعد مُعاناة من خراج تسبب في جرح عميق أدى إلى البتر، وذلك بسبب إصابته بمرض السكري أيضًا، مما جعل العديد من نجوم الفن يخرجون عن صمتهم ويساندوه في هذه المحنة عبر صفحاتهم على مواقع التواصل الاجتماعي.


فريق عمل "بـ100 وش"
ونبدأ مع فريق عمل "بـ100 وش"، فنشر آسر ياسين صورة برفقة شريف الدسوقي، وعلق عليها، قائلًا: "ربنا يقومك بالسلامة يا سبعبع".

أما علا رشدي فكتبت: "حبيبي سبعبع.. شريف دسوقي الفنان الجميل الطيب الموهوب.. الف سلامة عليك.. يا رب هون عليه وصبره واشفيه يارب وانزل في قلبه السكينه وقبول قضاء الله وقدره يارب.. إحنا كلنا معاك! وهترجع اقوي و احسن من الاول ان شاء الله!! الرجاء الدعاء لسبعبع".

 

ودعم إسلام إبراهيم، شريف الدسوقي، قائلًا: "لا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم ربنا يشفيك يا شريف ويقدرك على مواجهة الصدمة دي"، وتابع: "يا رب صبر قلبه يا رب صبر قلبه وقويه يا رب يا رب يرجع احسن من الأول ويقف تاني".

 

تامر حسني 
وليس فقط نجوم مسلسل بـ 100 وش" بل العديد من أهل الفن قدموا الدعم لشريف الدسوقي، ومنهم تامر حسني، الذي قال: "ألف سلامه عليك يا فنان يا محترم قدر الله و ماشاء فعل، انت راجل مؤمن و اللي حصل مش هيأثر بالسلب في اي حاجه في شغلك و حياتك بالعكس و بكرا هفكرك بالكرم الكبير اللي هيلازمك من حب ناس وأحلام كتير هتتحقق و انا معاك و مش هسيبك، وكلنا معاك ومش هنسيبك و ربنا اللي قبل الكل معاك".
 

نضال الشافعي
ونشر الفنان نضال الشافعي، صورة لـ"الدسوقي" وعلق عليها: "من المواهب الكبيرة اللي تعبت عشان توصل للي هي فيه دلوقتي بندعيلك من كل قلبنا ترجع بألف سلامة واللي حصل ده ميأثرش علي مسيرتك الفنية".  

سيد رجب 
أما الفنان سيد رجب، فنشر صورة تجمعه بشريف الدسوقي، من فيلم "وقفة رجالة"، وعلق عليها، قائلًا: "ألف سلامة عليك انت قوي وهترجع أفضل وأحسن من الأول".

 

أحمد رزق 
وكتب الفنان أحمد رزق: "شيف دسوقى فنان مهم وكبير اعرفه من حوالى ٣٠ سنه يعنى أصدقاء طفوله.. وعايز اقولكم إنه قوى وعنده اراده وحيرجع يبسطنا ويمتعنا.. يلا يا شريف في انتظارك ومتتأخرش علينا وعلى حبايبك".  

صلاح عبدالله
وقرر الفنان صلاح عبدالله دعم "الدسوقي"، قائلًا: "وبعد سنين شقا منكوشه مبهوأه.جت متزوقه.وقالتله بضحكه حلوه:ياشريف يلا بقى، وما لبى "اليلا" حصله اللي حصل لكن بفضل الله هتنهض يابطل وهترجع بإذن المولى أحسن من الأول، دوسوا على الصورة لتعرفوا قصة كفاحه وتدعوله".

 

أحمد السعدني
وتمنى أحمد السعدني، أن يتجاوز شريف الدسوقي محنته، قائلًا: "لم يحالفني الحظ لالتقي بالفنان الكبير شريف الدسوقي و لكن كفرد من جمهوره العريض اتمني له الشفاء العاجل وعبور هذا الابتلاء الصعب الف سلامه يا استاذ".
خالد النبوي
ونختم مع النجم خالد النبوي، الذي تمنى الشفاء العاجل لشريف الدسوقي، وتابع قائلًا: "بإذن الله تتحول المحنة إلى منحة كبيرة من الله عز و جل".