رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
ads

مجدي الهواري: عدنا هذا المشهد في "الباشا تلميذ" 26 مرة لهذا السبب!

مجدي الهواري
مجدي الهواري

كشف المخرج والمنتج مجدي الهواري، عن كواليس أحد مشاهد فيلم "الباشا تلميذ"، مشيرًا إلى أنه قام بإعادة المشهد 26 مرة بسب الضحك على أحد افيهات الفنان الراحل حسن حسني.

وكتب "الهواري" عن هذا المشهد "كواليس المشاهد التي لا تنسي من افلامي للعظيم حسن حسني.. وكريزة ضحك اخري لم تتوقف لمدة نصف ساعة بسبب مفاجاة عم حسن علي الهوا وهو بيقول اعقلوا الكلمة فاجئنا فاضحكنا كلنا فضحك كريم عبدالعزيز ومقدرش يوقف ضحك من ساعتها لحد النهارده كل مانفتكر انا وهو ورامز جلال يوم تصوير المشهد ده تلقائية عم حسن حسني نضحك والله لحد دلوقتي".

وأضاف قائلاً: وبعدين قال "اسال شهاب ولا انت مبتنزلش" كان عبقري في اضافة الافيه في التصوير بشكل تلقائي دون المساس بالنص او بكلام المشهد وكل ده في الشوت علي الهوا وعفوي.. اتفرجوا علي الفيلم وشوفوا ضحك كريم عبد العزيز الحقيقي والله مكنش بيمثل رغم اعادة التصوير للمشهد ٢٦ مرة وفي الاخر اضطرنا ناخد المشهد بضحكه الحقيقي.. لاننا لم نستطيع السيطرة علي الناس ديه لما تتجمع في مشهد
غير كتير مواقف في الفيلم عايز اكتب عنها سنة كاملة ".

و تابع قائلاً :" وتبقي احكي كمان علي موقف خالد صاوي واسرة مع بعضينا في طابا وربنا يستر علي الله هيحصل لاول مرة نشر هذه المواقف وبالذات في مشاهد اللي بتجمع حسن حسني مع كريم عبد العزيز زي مشهد يافاشل يافاشل وحازم حازم  و بسيوني بسيوني هو ومحمد لطفي يااااااااااه والله ايام كانت جميلة والممتع اكتر كواليس الفيلم الله يرحمك ياعم حسن يانادر ويرحم عم سعيد طربيك ومن ساعتها ياسادة بقيت واحدة من العلامات الفيلم ده.. اعقلوا الكلمة".