رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
الإشراف العام
أحمد الهواري
ads
ads

دعاء سهيل تكتب: شباب أصحاء.. الرقم الصعب في معادلة التقدم

وشوشة
وشوشة

الشباب هو سن الإنطلاق ووقت بناء الأحلام والطموحات والنظر إلى المستقبل، ودائمًا ما أنصحهم بالمحافظة على صحتهم، وعلشان صحتك تبقى كويسة يجب أن تكون كتلة الجسم تتناسب مع الطول وأنك تبقى صاحب حركة رشيقة وسهلة.

وفي رأيي الشخصي إن السمنة أكبر عائق أمامك لتحديد هدفك لأنها تجعلك بطيء الحركة، كما أن الأبحاث الطبية تقول أن السمنة تُصيب الجسم بالوخم والكسل وبطئ في الحركة وده معناه إن لازم تتخلص من زيادة الوزن، عشان تشوف مستقبلك ومستقبل بلدك لآن الدول لا تتقدم إلا بشباب أصحاء.

ومن أسباب تفشي مرض السمنة في المجتمع طبعًا الكسل الدائم أنك تروح لدكتور عشان تتخلص من وزنك، علشان كده وبكل فخر كنت أنا أول مؤسسي فكرة التخسيس أون لاين وأنت قاعد في مكانك وعن طريق خبراء في التغذية وعلى أعلى مستوى بيقدروا يسمعوا لمشكلتك ويعرفوا الأسباب اللي بيها زاد وزنك وباخد كل البيانات وبكده أقدر أساعدهم بالمادة العشبية التي تتناسب مع مريضي اللي أقدر أسعده بها في فقدان وزنه.

وكخبير تغذية عشان أقدر أخلص مريضي من زيادة الوزن أنا محتاج 3 نقاط أساسية هم:

1 - أسمعه جيدًا وأعرف الأسباب اللي دفعت المريض لزيادة وزنة.

2 - بحدد وبسرعة في علم التغذية أيه المادة العشبية اللي هتساعدني أن مريضي يفقد وزنة.

3 - وهذه النقطة لا تقل أهمية عن الأولى والثانية وهى المتابعة الجيدة للمريض لأن فيه تطور للحالة الصحية اللي بيها بقدر أخلص مريضي وناس كتير جدًا من زيادة الوزن عن طريق الأون لاين.

في النهاية إيه هو التخسيس أون لاين؟ هو مجموعة من المعلومات المرسلة المكتوبة المسموعة من مريضي اللي بيها بكون قدرت أشخص حالته ثم المادة الفعالة اللي بتقدر تخدم الحالة في فقدان الوزن والمتابعة الجيدة.