رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

بعد إحالتها للتحقيق بسبب حديثها عن الحجاب.. هاشتاج "ادعم رضوى الشربيني" يتصدر تويتر

تصدر هاشتاج ادعم رضوى الشربيني، موقع التدوينات تويتر، بعد أن تم إحالتها للتحقيق عقب حديثها الأخير عن الحجاب، وتفاعل رواد تويتر مع الهاشتاج داعمين الإعلامية رضوى الشربيني، من خلال بعض الكلمات التشجيعية.

 

وعلقت إحدى المتابعات: كنت حابة أقول إن لو تابعتوا رضوى الشربيني ولو لحلقة واحدة هتلاقوها بتتكلم عن حاجات كتير تانية مالهاش دعوة بعلاقة الست بالراجل والبرنامج بتاعها فعلًا ناجح وهي شخصية قوية وإعلامية شاطرة مش بتعتمد في شغلها على إنها تقوي الستات على الرجالة ولا وجهة النظر المغلوطة المنقولة عنها دي".

 

وقال الآخر: "أنا مش فاهم ليه بقى فيه حساسية اتجاه أي شيء له علاقة بالدين، الست قالت إن المحجبة أحسن من غير المحجبة دينيا، مش في العموم، وأظن دي حاجة مفيش عليها خلاف، حرام تتحاكم علي كلمة حق أو علي حثها للبنات عدم ترك حجابهم ياريت تفعلوا الهاشتاج ده "#رضوى_الشربيني_مش_غلط".

 

‏وكانت رضوى قالت فى إحدى حلقات برنامجها "هى وبس":  "لكل واحدة هي المحجبة الوحيدة في شلة صحابها أو في عيلتها أو في شارعها أو في شغلها، أوعي تقلعي الحجاب أنت أحسن مني ومن غير المحجبة 100 ألف مرة".

 

وتابعت أن غير المحجبة "شيطان نفسها أقوى من إيمانها وقوتها" طالبة من المحجبات أن يلتزمن بالحجاب وأن يتغلبن على شياطنهن وقالت: "أنتي أحسن عند ربنا".

 

يذكر أن الشربيني وجهت رسالة لكل من ترغب في خلع الحجاب، في محاولة منها لإقناعها بالعدول عن قرارها.