رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

بالفيديو.. عمرو محمود ياسين يجيب على سؤال" ليه قفلوا دور العبادة والمسلسلات شغالة؟"

شارك السيناريست عمرو محمود ياسين ،متابعيه على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك ،فيديو يرد فيه على سؤال "ليه قفلوا دور العبادة والمسلسلات لسه بتتصور؟".

وقال عمرو في الفيديو "لما سألت مين بيروح شغل كل يوم رد ناس كتير، وقالوا انهم منتظمين بالشغل كل يوم، مسألة التمثيل والممثلين بالنسبالي في غاية الغرابة، أولا لما حد بيقابل فنان بيحبه مبسوطين بيه وفرحانين بيه، وينزلوا يتفرجوا على فيلم في السينما بيجيب إيرادات رهيبة، وفي رمضان الناس تقعد تتفرج على المسلسلات ويحللوا".

وتابع "مش هتكلم عن إن الفن شيء قيم ومحترم، وشكّل وجدان شعوب عبر التاريخ، ده خارج إطار النقاش بتاعي اللي مش شايف كده هو حر"، مضيفًا "قبل ما تبدأ أزمة كورونا بدأنا مسلسلات، أنا عندي مسلسل (نحب تاني ليه) صورنا وقطعنا مشوار كبير، حصلت المشكلة نعمل ايه يا جماعة، قالوا اللي فاضله شغل قليل يكمل وكل واحد بيروح أكيد بيروح خايف ومتوتر وقلقان، بس عنده التزام المسألة مش مسألة فلوس مش كل الناس معاهم ملايين، اللي بياخدوا دول عددهم قليل جدا مش النسبة العظمى من اللي شغالين في الفن".

واستكمل عمرو "في المسلسلات فيه عامل يومية كل عمل فني فيه 400 أو 500 عامل وعندهم أسر، المسلسل مش ممثلين بس، لو مسلسلي وقف هيكون عندي مشكلة مادية، وفي النهاية الرزق بتاع ربنا، يجي ويروح ده بتاع ربنا، اوعوا تفتكروا أن أنا أو غيري حاطين زكايب في بيتي، ساعات بتزنق جدا وبروح أخد قروض".

وردًا على شعار "خليك في البيت"، الذي يردده الممثلين في الفيديوهات، بينما يستمرون هم في النزول للعمل، قال: "لها علاقة بما كان يحدث قبل الحظر بخروج الناس تتفسح وعلى القهاوي، اللي ينفع يمارس شغله بالبيت يتفضل يعمل كده محدش فينا يعرف يمثل وهو قاعد في البيت".