رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

حوار | السيناريست محمد أبو السعد : لا نقصد الإساءة لأحد في "سك علي إخواتك"

قدم لنا كل من الكاتب والسيناريست محمد أبو السعد وإياد ابراهيم ومحمد فتحي عبدالمقصود عمل رائع هذا العام بالموسم الرمضاني بمسلسل "سك على إخواتك" الذي حقق نجاحا كبير.

وكشف السيناريست محمد أبو السعد، في حوار خاص لـ"وشوشة"، عن كواليس تعاونه مع علي ربيع، وغيرها من التفاصيل.

هل راض علي نجاح المسلسل حتى الآن؟

الحمد لله الواحد بيتعب وبيستني ربنا يديله "علي" قد تعبه، وانا رأض عن اللي وصلتله لحد الآن وربنا أكيد مبيظلمش حد، وأعتقد الحمد الله المسلسل متشاف بشكل كويس.

هل تحب تكرر تعاونك مع علي ربيع في عمل أخر؟


طبعا أحب التعاون مرة أخري، "علي" نجم كبير وله جمهور عريق وإن شاءالله السنوات القادمة يصبح من أهم الممثلين الكوميديين علي الساحة الفنية.

هل واجهت تحديات في تنفيذ مشروع "سك علي إخواتك"؟

طبعا فيه تحديات علشان العمل يبقي بشكل كويس، لازم تتعب، بتقعد تجرب مرة واتنين وتلاتة وتكتب فكرة ومتعجبكش وتجرب حاجة تانية.

إلي أي مدي تطورت المشكلة بين صناع العمل وأهل الصعيد بعد اعتقادهم أن العمل يوجه لهم إساءة؟ 

احنا فعلا صورنا في النوبة في قرية "تنجار" من أحلي الأماكن اللي ممكن تشوفها في أسوان، صورنا في المكان ده عشان نبين للناس إن احنا عندنا في مصر أماكن سياحية جميلة وعمرنا ما شوفناها قبل كده، مكنتش متخيل إن في مكان زي ده بمصر وأسوان لكن احنا في المسلسل لم نشير إلي إننا بنصور في أسوان أو قرية، والشخصية لا تمثل حد في شيء.. الشخصية نفسها مش من النوبة ولا أسوان ولا نقصد علي الإطلاق الإساءة لحد.

على ربيع يستحق البطولة المطلقة في الوقت الحالى؟

طبعا هو يستحق بس هو كان محتاج يتوجه بورق بشكل يقدر يوظفه ويساعده ومخرج كويس يقدر يوجهه صح هو كان محتاج حاجة كويسة يقدر يعملها ويظهر بها بالشكل اللي هو ظاهر به في المسلسل الآن، وهو يستحق بطولة مطلقة، هو فنان مبدع.

هل علي ريبع انتهي من تصوير المسلسل؟

يتبقي يوما لننتهي من تصوير المسلسل.

هل حدثت صعوبات أثناء التصوير العمل؟ 

لا، كانت لطيفة جدا.. مسلسل خفيف.. لكن التصوير فقط في أسوان كان صعب عشان الجو هناك والقرية كانت علي جبل علشان التصوير وطلوع ونزول. 

هل أنت سعيد بالتعاون مع المخرج الكبير وائل إحسان؟

طبعا، سعيد جدا بالتعاون مع المخرج وائل إحسان فهو من عمالقة الإخراج في مصر.