رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

أسامة كمال: "أجبروا بخاطر الغلابة"

سلط الإعلامي أسامة كمال، مقدم برنامج "مساء dmc"، الضوء على جولة مثيرة أجراها الدكتور أحمد عماد الدين، وزير الصحة لمستشفيين بمحافظة الإسكندرية.

وعرض كمال، في حلقة الخميس، فيديو مصور عبر هاتف محمول، لجولة الوزير لمستشفى "راس التين"، والذي تضمن توبيخا من الوزير لمدير المستشفى وكبار الأطباء بسبب غيابهم عن المستشفى، ووجود طبيبة اشعة فقط.

وقال كمال، تعليقا على عدم تواجد الأطباء في المستشفيات:"فيه حاجات كتير بتخلليني أسأل هو إيه اللي جرى لنا في مصر؟ .. دكتور اتعلم على حساب الدولة، حتى لو أهله صرفوا عليه مئات الألاف في الكلية، دروس وأدوات وماعرفش ايه، هي دي يا سيدي امكانيات بلدنا، ولو مش عاجبك، كنت سيب مكانك لغيرك أولى بيه، ويتعين أو يتكلف ويزوغ من شغله ويستحل الكلام دة على نفسه ويسيب الناس تضرب دماغها في الحيطة".

وأضاف كمال، أن الدكتور اللي دخل اتعلم في كلية الطب لازم يكون عارف ان دي إمكانيات البلد، والأطباء اللي كانوا مزوغين يا ترى جزاءاتهم ايه وهل هايحضروا أولياء الأمور؟.

وتابع:"لابد من بذل الجهد، ولو قدرت تجري 2 أو 3 متر زيادة لإنقاذ حالة يبقى كتر خيرك، ولو جبرت بخاطر الغلابة ربنا يجبر خواطركم ولن يفرق معاهم غلاء أو كواء، وليس الكلام فقط للأطباء، وارجوكم أجبروا خواطر الغلابة واتبسموا في شغلهم".