رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
رئيس التحرير
عمرو صحصاح
رئيس مجلس الإدارة
محمود إسماعيل
وشوشة
رئيس التحرير
عمرو صحصاح

في ذكرى وفاته.. قصة استيلاء أبناء أحمد مظهر على أمواله!

أحمد مظهر
أحمد مظهر

 تحل، اليوم الأربعاء، ذكرى وفاة الفنان القدير الراحل أحمد مظهر، دون جوان السينما المصرية الذي كان ومازال فتى أحلام الكثير من الفتيات، ظلت حياة أحمد مظهر حياة سعيدة إلى أن فجرت الفنانة الراحلة مريم فخر الدين مفاجأة عن حياته وهو في سن الشيخوخة، لكن البعض شكك فيما قالته مريم فخر الدين وأكد أن هذه الأقاويل مجرد شائعة منها.. ونرصد ما قالته بالتفصيل مريم فخر الدين.

مريم فخر الدين عن أحمد مظهر: أولاده حجروا عليه

قالت الفنانة مريم فخر الدين، إن أولاد أحمد مظهر قاموا برفع قضية حجر عليه، متابعة: "كان عنده ٣٠ فدان والفدان بمليون جنيه فكانوا عايزينهم، فأنا كمان كان عندي ١٠ فدادين كتبتهم لولادي عشان ميعملوش معايا كده، غضبوا عليه وحبسوه ومكنوش بيخلوني أشوفه أنا روحت مرة لقيت طليقته، فقالتلي بيقولوا أنك متجوزاه، قولتلها هو أنا لو متجوزاه هسيبك تحطيه في البدورن؟.  دا كنت هاخده بيتي وأقعده في البلكونة وأخليه يتفرج على الأسد في جنينة الحيوانات مش هسيبه".

وأضافت: "هي كانت دايما حاسة إني هتجوزه عشان أخد منه ٣ فداين، وكانت هي وولادها بيعاملوني وحش عشان مروحش أشوفه، وكل ما أروح يقولي أنا عايز سندوتش شاورما، يعني هما هيخسروا حاجة لو جابوله؟.. وسمير صبري كان عايز يعمل معاه حوار فقولتله إديه فلوس، وفعلا عطاه وفرح بيها جداً لأنه مكانش بيشتغل وخدهم حطهم في عِبه، قامت طليقته مدت أيديها وخدتهم منه قدام الكاميرا، قولتله خلاص هاتله جبن وحاجات لرمضان خدوهم منه ومكانش معاه تليفون أطمن عليه وأخباره انقطعت خالص وكل ما أروح يخبوه مني".

وأكدت مريم فخر الدين، قائلة: أحمد مظهر تم تحديد إقامته في فيلته.. والله ساعدته ومش أنا لوحدي، نادية لطفي بعتتله حد يخدمه رفضوا.

رد نجل أحمد مظهر على كلام مريم فخر الدين

لكن نجله الأكبر المهندس شهاب نفى ما قالته مريم فخر الدين حول تحديد إقامته، قائلًا: "هل يقدر أحد أن يحجز على فارس السينما المصرية والعربية وفارس شاشتها النبيل وزميل الرئيس الراحل جمال عبدالناصر، والرئيس أنور السادات في الكلية الحربية".


وأضاف: "الفنانة مريم فخر الدين لا تقصد المعنى تحديدًا، والسبب الحقيقي أن الظروف هي التي قررت الحجز على الفنان أحمد مظهر بسبب تقدمه في السن، وحالته الصحية لا تسمح له بالخروج وتبادل الزيارات مع الأصدقاء، ونخشى عليه أن يتعثر فهو لم يعد في مقدوره السير بمفرده من دون مساعدة، لذا أحضرنا شخصا مهمته تقديم المساعدة ورعاية الوالد ومساعدته في السير وقضاء الحاجة حتى لو كانت دخول الحمام".
تم نسخ الرابط