أحمد خالد صالح: "شغفي هو المسرح.. وأهلي أشادوا بي"‎

حل الفنان أحمد خالد صالح، نجل الفنان الراحل، خالد صالح، ضيفا على راديو "إينرجي" 92.1

وقال أثناء لقاءه مع المذيع صبري زكي، في برنامج "قول يا كبير" إن شغفه الحقيقي هو المسرح، وتابع "محستش بالسحر الحقيقي الخاص بالوقوف على خشبة المسرح إلا لما وقفت عليها، وأنا قررت أدرس مسرح فقط دون تخصص جانبي، عشان أركز فيه".

وأضاف الفنان الصاعد: "مرة عرضت مونولوج على والدي وكان رد فعله إنه غمض عينه وبدأ يهز رأسه، وقال لي أهم حاجة كنت اشوف مخارج ألفاظك وصوتك وإحساسك، ولما سألته عن رأيه، قال مش أنا هزيت دماغي! يبقي عجبني".

وكشف أحمد خالد صالح عن دور تم عرضه على أبيه، إلا أنه لم ينفذ بعد، وقال: "قريت دور اتعرض على بابا كان فيلم اسمه الولد كتابة بلال فضل ولم 
يتحول لفيلم حتى الآن".

وتابع: "في يوم كنت مستني بابا ف العربية والسيناريو كان موجود فتحته وقريته والوقت مر لحد ما خلصت الفيلم، ولما جه قولتله الفيلم ده مش 
هيتعمل غير وانا فيه".

وعن أول وقوف له على خشبة المسرح قال: "أول مسرحية لي كانت بعد وفاة بابا بخمس شهور اسمها استجواب، العيلة لما جت تتفرج كانوا متشككين، لأنه مش شرط إني أكون شاطر لأن والدي خالد صالح". 

وتابع: "لكن عندما أشادوا بأدائي، كان هذا فيصل بالنسبة لي".وعن تجربته في مسلسل "30 يوم" قال الممثل الصاعد: "كانت أول تجربة بروفيشينال بالنسبة لي، بدأن أول يوم تصوير في المسلسل، تاني يوم تخرجي واستلامي الشاهدة مباشرة".

وأضاف: "كنت مخضوض وكان باين عليا، وقماشة الدور في الفيلم كانت في منطقة آمنة، واستغليت ده بإني أكسر رهبة اللوكيشن دون مغامرة".

أما عن نسر الصعيد قال أحمد: "التحدي في نسر الصعيد كان مختلف والمسؤولية كانت أكبر والوقوف أمام محمد رمضان كان ممتع".