أول تعليق لهانى عادل على فيلمه الجديد "جريمة الإيموبيليا"

قال الفنان و المطرب هاني عادل عن فيلمه الجديد "جريمة الإيموبيليا"، عبر حسابه الشخصي على موقع تبادل الصور و الڤيديوهات "انستجرام": "كان ليا الشرف أني أقوم ببطوله فيلم جريمه الايموبيليا مش بس علشان اشتغلت مع ناس شاطره وبحبهم ووثقوا فيا واولهم استاذ خالد الحجار واللي ساعدني أكون ابقي قد المسؤليه ديه هو ومدرب التمثيل".

و تابع: "لو بتحبوا تتفرجوا علي أفلام مشوقه من نوعيه السيكودراما اللي احنا مفتقدنها في السينما المصريه بقالنا فتره روحوا اتفرجوا علي فيلم جريمة الايموبيليا اللي احداثه بتدور جوه مبني من اهم مباني للقاهره من خلال قصه بتحكي عن جرايم قتل حصلت في المبني ده بس بشكل مختلف ومش متوقع .... مبسوط برأي كل الناس اللي شأفته لغايه دلوقتي .... اتفرجوا وقولولي رأيكم".

تدور أحداث الفيلم حول كاتب مشهور، في أواخر الأربعينييات، يعيش في القاهرة، في عمارة الإيموبيليا الشهيرة، بعد وفاة زوجته، ورحيل أولاده من المنزل، ويعاني من الوحدة و انفصام الشخصية، وفي يومٍ ما يدعو إلى منزله فتاة تدعى "سماح" كانا قد تصادقا على فيس بوك، في محاولة لتخفيف عزلته، ولكن بعد وصولها، تحدث حادثة ما و يكتشف هو وجاره و صديقه المقرب "حبيب" أنها تقوم باستغلاله.

الفيلم من بطولة الفنان هاني عادل، و طارق عبد العزيز، ناهد السباعي، دعاء طعيمة، أحمد عبدالله، عزة الحسيني، تأليف و إخراج خالد الحجر.