أمير طعيمة عن أزمة محمد صلاح الأخيرة: "حاجة تكسف"‎

هاجم الشاعر الغنائي أمير طعيمة، اتحاد الكرة المصري، إثر أزمته الأخيرة مع اللاعب المحترف محمد صلاح، مشيراً إلي حق اللاعب في مطالبه، ومستنكراً طريقة تعامل الاتحاد للموقف و ادارته للازمة.
وكتب "طعيمة" على حسابه الرسمي على "فيسبوك": "لما بنسافر لتسجيل برنامج خارج مصر او حتي بيطلب مطرب حضورنا للتسجيل بيبقي العادي من غير ما نطلب اننا بنسافر بيزنس و طبيعي بينتظرنا حد في المطار لتسهيل الاجراءات و نقلنا للفندق مباشرة للراحة، فحضرتك انسي انه من أهم لاعبي العالم و عامله علي انه فقط لاعب دولي هتلاقي انه عيب اصلا توصله يطلب كده، لما يطلب الخصوصية في حجرته عشان بعد اذنك ينام و يركز في مهمته و ما يلاقيش حد من الاتحاد بيجامل و داخل عليه بعد نص الليل لتصوير فلان و علان زي ما حصل في كأس العالم و غيره من المباريات الهامة فالمفروض تعتذر و تعده بعدم تكرار ذلك، و اي لاعب محترف في درجة تانية بيتم التواصل من خلال مدير اعماله يعني مش بدعة، كمان من حقه و من خصوصيته انك تستأذن مدير اعماله فيما يخص التصوير و اللقاءات و استخدامه في اي مناسبة و دي كلها طلبات المفروض تبقي عارفها من نفسك".
وأضاف: "المؤتمر الصحفي لإتحاد الكرة و تعاملهم مع طلبات بديهية علي انها بدعة بيدينهم و بيؤكد لنا ما لا نحتاج تأكيدة بإن المنظومة دي كلها غير احترافية و ماشية بالحب و كانت سبب لخروج لاعبي المنتخب عن تركيزهم في مناسبات كثيرة، لاعبي المنتخب كلكم لكم أساميكم و ليكم ظهير جماهيري و لا يجب السكوت و ترك محمد صلاح يواجه أمر يخصكم جميعا بمفرده، و الراجل بيطالب بأقل الحقوق اللي المفروض تتوفر للاعب دولي بيمثل بلده".
متابعاً "سؤال أخير لأعضاء اتحاد الكرة: لما بتسافروا علي حساب الدولة او الشركة الراعية بتسافروا Economy ؟ طب ما بتستخدموش خدمات ال Fast Track و ال VIP ؟ طب لو عندك ميتنج الصبح تحب حد يخبط علي اوضتك الفجر و انت نايم و كمان يدخل يقعد معاك شوية؟، حاجة تكسف و الله".
وكان قد نشر رامي عباس، وكيل محمد صلاح، عبر حسابه الرسمي على "تويتر"، انه طلب ضمانات بشأن وجوده في المنتخب الوطني والتأكيد بأن انتهاكات حقوق الصور لن تحدث مرة أخرى، كما حدث قبل بدأ المونديال في روسيا 2018، وهذا ما فجر الأزمة الحالية.